*** ၇င္ခြင္လမ္း သို႔ လာေ၇ာက္လည္ပတ္ ေလ႔လာၾကသူ မိတ္ေဆြအားလံုး စိတ္၏ ခ်မ္းသာၿခင္း ကိုယ္၏ က်မ္းမာၿခင္းတို႔ႏွင္႔ ေအးခ်မ္း ၿပည္႔စံုနိုင္ၾကပါေစ ***

Sunday 4 August 2013

လမ္းေဘးေစ်းသည္ေတြအတြက္ စဥ္းစား၇ေအာင္


လမ္းေဘးေစ်းသည္ေတြအတြက္ စဥ္းစားရေအာင္

street vendor

ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ေတာ္ ညေနခင္းအခ်ိန္မ်ား၌ လူသြားလူလာမ်ားသည့္ အခ်က္အခ်ာက်ရာ ေနရာမ်ားၿဖစ္သည့္ လသာ၊ ပန္းဘဲတန္းႏွင့္ ေက်ာက္တံတားၿမိဳ႕နယ္မ်ားတြင္ လူသံုးကုန္ပစၥည္းမွအစ အစားအေသာက္ႏွင့္ အၿခားေသာပစၥည္းမ်ဳိးစံု အၿပိဳင္အဆိုင္ေရာင္းခ်ေနၾကသည့္ လမ္းေဘးေစ်းသည္မ်ားႏွင့္ စည္ကားေနဆဲ။
ေစ်းသက္သက္သာသာႏွင့္ အလြယ္တကူ ဝယ္ယူႏုိင္သည့္ အေၿခခံက်သည့္ ထိုေစ်းဆိုင္ကေလးမ်ားကို ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ေတာ္သူ ၿမိဳ႕ေတာ္သားမ်ားမွာ အားကုိးအားထားျပဳ ဝယ္ယူေနၾကစၿမဲ။ လမ္းေဘး၌ ၾကံဳသလို ထိုင္ စားေသာက္ေနၾကေသာ လူမ်ားလည္း ညေနခင္းတိုင္းလုိလုိ ရွိေနတတ္ၾကသည္။
ထိုကဲ႔သို႔ လမ္းေဘး စားေသာက္ဆိုင္မ်ား တိုးခ်ဲ႕ဖြင္႔လွစ္လာမႈႏွင္႔အတူ အဆင္မေျပျဖစ္ေနသည္က ေမာ္ေတာ္ ယာဥ္မ်ား။ လမ္းမမ်ားေပၚ 


တိုးခ်ဲ႕ ေရာင္းခ်ေနၾကသည္႔ ေစ်းသည္မ်ားေၾကာင့္ ယာဥ္ေၾကာၾကပ္တည္းကာ ေမာ္ေတာ္ယာဥ္ေမာင္းႏွင္ရာ၌ လြယ္ကူလွ်င္ၿမန္ေခ်ာေမြ ့မႈမရွိသည္႔အျဖစ္သို႔ ႀကံဳေတြ႕ေနရျခင္းျဖစ္သည္။
ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ေတာ္စည္ပင္သာယာေရးေကာ္မတီမွလည္း လမ္းေဘးေစ်းသည္မ်ားအား စီမံခ်က္အရ လိုက္လံ ဖမ္းဆီးလ်က္ရွိရာ ေစ်းသည္ႏွင့္စည္ပင္အၾကား ခိုက္ရန္ျဖစ္ပြားမႈမ်ားပင္ ႀကံဳေတြ႕၍ ေစ်းသည္မွ တာ၀န္ရွိသူ မ်ားအား ကိုယ္ထိလက္ေရာက္က်ဴးလြန္ကာ ဆဲေရးတိုင္းတာသည္အထိ သတင္းမ်ား ၾကားလာရသည္။
ထို႔ေၾကာင္႔ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ေတာ္စည္ပင္သာယာေရးေကာ္မတီအေနျဖင္႔ လမ္းေဘးေစ်းသည္မ်ား၊ ေမာ္ေတာ္ယာဥ္ ေမာင္းႏွင္သူႏွင္႔လမ္းေဘးေစ်းသည္မ်ားထံမွ ၀ယ္ယူစားသံုးသူမ်ားအတြက္ အဆင္ေၿပေစမည့္ အစီအစဥ္ တစ္ခုကို မၿဖစ္မေန အေကာင္အထည္ေဖာ္သင္႔သည္။ ပထမဦးစြာ အိမ္နီးခ်င္းႏိုင္ငံမ်ား၌ ဤကိစၥကို မည္သို မည္ပံု ေၿဖရွင္းၾကသည္ကို အတုယူၾကပါစို႔။
ဥပမာအားၿဖင့္ စကၤာပူႏိုင္ငံတြင္ ယခင္ကလည္း အလားတူ ၿပႆနာကို ရင္ဆိုင္ခဲ့ရသည္။ ၁၉၅၀ႏွင့္ ၁၉၆၀ ႏွစ္မ်ားတြင္ စကၤာပူတြင္ အရင္းနည္းနည္းႏွင့္ အၿမတ္မ်ားမ်ားေရာင္းခ်ေသာ လမ္းေဘးစားေသာက္ ဆိုင္ အေရအတြက္ ၂,၄၀၀၀ ခန္ ့ပင္ ေပၚေပါက္လာခဲ့သည္။ သုိ ့ေသာ္ ေနာက္ဆက္တြဲၿပႆနာမ်ားစြာ ၿဖစ္ပြား လာခဲ့သည္။ ၄င္းအနက္ သန္ ့ရွင္းမႈမရွိၿခင္းမွာ အဓိက ၿပႆနာ ၿဖစ္လာခဲ့သည္။ သင့္ေတာ္ေသာ အသံုး အေဆာင္မ်ားႏွင့္ လုံေလာက္ေသာ ေရမသံုးစြဲႏိုင္ျခင္းေၾကာင္႔ အစားအေသာက္ႏွင့္ အသံုးၿပဳကိရိယာမ်ား သန္႔ရွင္းေစေရး မစြမ္းေဆာင္ႏိုင္ခဲ့ၾကေခ်။
က်န္ရွိေသာ အစားအေသာက္ႏွင့္သံုးစြဲၿပီး ေရဆိုးစြန္႔ပစ္မႈေၾကာင့္ လမ္းမ်ားလည္း ညစ္ညမ္းရသည္။ ဤၿပႆနာမ်ားမွာ ၿပည္သူ႔က်န္းမာေရး ႀကီးမားသည္႔ ၿခိမ္းေၿခာက္မႈတစ္ရပ္ျဖစ္လာသည္။
လက္ရွိအေၿခအေနအား ၿပဳၿပင္ရန္အတြက္ မၿဖစ္မေန လုပ္ေဆာင္ရေတာ့မည္ၿဖစ္သၿဖင့္ စင္ကာပူအစိုးရမွ လမ္းေဘးေစ်းသည္မ်ားအား လမ္းေပၚမွသီးသန္ ့ေရာင္းခ်ရန္တည္ေဆာက္ထားသည့္ အေဆာက္အအံုုမ်ားရွိရာ ေနရာသို႔ ေၿပာင္းေရႊ ့ေပးလိုက္သည္။ ယင္းမွာ ယခုအခါ လူသိမ်ားေသာ စကၤာပူမွ Hawker centers ေခၚ စားေသာက္တန္းမ်ားပင္ ၿဖစ္သည္။ ယင္း စားေသာက္ရံုမ်ား၌ ဆိုင္၏ သန္႔ရွင္းမွဳအလိုက္ စံညီညႊတ္မွဳ အစရွိသည္႔ သတ္မွတ္ခ်က္မ်ားအလိုက္ A B C ဟု အဆင့္ သံုး ဆင့္ ခြဲၿခားထားၿပီး A ကို သတ္မွတ္ထားေသာ စံမ်ားႏွင့္ အကိုက္ညီဆံုး ႏွင့့္ C ကို ကိုညီရံုအဆင့္ ဟူ၍ စားေသာက္ဆိုင္ အေၿခအေနကို စားသံုးသူမ်ား အလြယ္တကူ သိႏိုင္ရန္ စားေသာက္ဆိုင္ခန္းအ၀၌ ကပ္၍ ေၾကျငာထားသည္။
အစားအေသာက္ေစ်းႏႈန္းမ်ား သက္သာေစရန္ ရည္ရြယ္၍ ဆိုင္ခန္းခမ်ားကိုလည္း လက္လွမ္းမွီႏိုင္ေသာ ႏႈန္းထားၿဖင့္သာ သတ္မွတ္ေပးထားသည္။ ဘတ္စ္ကားဂိတ္၊ အခ်က္အခ်ာေနရာမ်ား စေသာ ေနရာအေတာ္ မ်ားမ်ား၌ စားေသာက္ဆိုင္ခန္းမ်ား ေဆာက္လုပ္ေပးထားသည္။ ခရီးသြားမ်ားအေနႏွင့္လည္း စကၤာပူရိုးရာ အစားအစာမ်ားကို အလြယ္တကူစားေသာက္ၿမည္းစမ္းႏိုင္ေသာ အခြင့္အေရးကိုလည္း ရရွိေပသည္။
စကၤာပူရွိ စားေသာက္တန္းမ်ားအား Ministry of the Environment and Water Resources (MEWR) ၏လက္ေအာက္ခံ National Environment Agency (NEA)၊ Housing and Development Board (HDB) ႏွင့္ JTC Corporation တို ့က ပိုင္ဆုိင္သည္။ ယင္းစားေသာက္ဆိုင္မ်ား၏ သန္ ့ရွင္းမွုႏွင့္ က်န္းမာေရးကိုက္ညီမွု ရွိမရွိကို စားသံုးသူမ်ား၏ အၾကံၿပဳခ်က္မ်ားႏွင့္ တုန္ ့ၿပန္ထင္ၿမင္ခ်က္မ်ားေပးရန္အတြက္ ၂၀၁၀ခုႏွစ္၌ အင္တာ နက္ စာမ်က္ႏွာတစ္ခု ဖြင္႔လွစ္ခဲ႔သည္။
စင္ကာပူနညး္တူ ထိုင္းႏိုင္ငံ၌လည္း စားေသာက္ဆိုင္တန္းမ်ားကို ဖြင္႔လွစ္ေပးခဲ႔ေသာ္လည္း ႏိုင္ငံျခားခရီးသြား ၀င္ေရာက္မႈမ်ားသည္႔ ႏိုင္ငံျဖစ္သည္ႏွင္႔အညီ လမ္းေဘးေစ်းသည္မ်ားမွာ ကြယ္ေပ်ာက္သြားျခင္းမရွိပဲ Mobile ေစ်းဆိုင္အေသးမ်ားအျဖစ္ ေျပာင္းလဲ က်န္ရွိေနေၾကာင္း သိရသည္။
ၿမန္မာႏိုင္ငံအေနႏွင့္ ထိုကဲ႔သို႔ လမ္းေဘး၌ အစားအေသာက္ေရာင္းခ်ေနသူမ်ားအား ဆိုင္ခန္းႏွင္႔ ေျပာင္းလဲ ၀န္ေဆာင္မႈေပးႏိုင္ရန္အတြက္ ခ်က္ခ်င္းေၿပာင္းလဲရန္ မၿဖစ္ႏိုင္ေသာ္လည္း အိမ္နီးခ်င္းႏိုင္ငံမ်ား၌ ကိုင္တြယ္ ေၿဖရွင္းခဲ့ေသာ ပံုစံမ်ားအား အတုယူ၍ စီမံကိန္းမ်ား ေရးဆြဲကာ အေကာင္အထည္စ၍ ေဖာ္သင့္သည္႔ အေျခအေနေကာင္း တစ္ရပ္သို႔ ရရွိေနၿပီျဖစ္သည္။
လမ္းေဘးတစ္ဖက္တစ္ခ်က္၌ စုၿပံဳေရာင္းခ်ေနမည့္အစား လမ္းမပိတ္ဆို႔ေစေရး ၿမိဳ ႔နယ္တစ္ခုစီလွ်င္ စားေသာက္တန္း တစ္ခုက် ကန္ထရိုက္စနစ္ျဖင္႔ခ်ထား၍ ဆိုင္ခန္းခ ေစ်းႏႈန္းမျမင္႔ေစေရး ထိန္းခ်ဳပ္ေပးႏိုင္မည္ ဆိုပါက တစ္ေနရာထဲ၌ လူတန္းစားလူမ်ဳိးဘာသာမေရြး အမ်ား လက္လွမ္းမွီေသာ သင္႔တင္႔သည္႔ေစ်းႏႈန္းျဖင္႔ က်မ္းမာေရးအရ သင္႔ေလ်ာ္သည္႔ အစားအေသာက္မ်ားကို သန္႔ရွင္းသပ္ရပ္စြာျဖင္႔ ၀န္ေဆာင္မႈ ေပးႏိုင္မည္ ဆိုလွ်င္ ေစ်းသည္ႏွင္႔ စားသံုးသူ ႏွစ္ဦးႏွစ္ဘက္သာမက ယာဥ္စည္းကမ္းလမ္းစည္းကမ္း ထိခိုက္မႈေဘးမွ ေ၀းမည္႔အျပင္ ခရီးသြားမ်ားအတြက္လည္း ဆြဲေဆာင္မႈတစ္ရပ္ ျဖစ္ေကာင္း ျဖစ္လာဖြယ္ ရွိႏိုင္သည္ဟု တင္ျပရင္း..............
                     
         Post 10 July 2013

No comments:

Post a Comment