*** ၇င္ခြင္လမ္း သို႔ လာေ၇ာက္လည္ပတ္ ေလ႔လာၾကသူ မိတ္ေဆြအားလံုး စိတ္၏ ခ်မ္းသာၿခင္း ကိုယ္၏ က်မ္းမာၿခင္းတို႔ႏွင္႔ ေအးခ်မ္း ၿပည္႔စံုနိုင္ၾကပါေစ ***

Saturday 8 February 2014

မွတ္သားဖြယ္ရာ သဂၤါယနာ ၆-တန္



သဂၤါယနာ ၆-တန္။ ။ ဘုရားသခင္ ေဟာၾကားေတာ္မူခဲ့ေသာ ပိဋကေတာ္ဓမၼတို႔ကို မေပ်ာက္ပ်က္ မတိမ္ေကာ သြားေစရန္ စုေပါင္း၍ မူမွန္ကိုရြတ္ဆိုေမးျမန္း ေဆြးေႏြးေျဖၾကား ေရးမွတ္အတည္ျပဳျခင္းမ်ိဳး။
(၁) ပဌမ သဂၤါယနာ- သုဘရဟန္းႀကီး၏ ဗုဒၶ အ၀ဏၰ စကားကိုေၾကာင္းျပဳ၍ ဘုရားသခင္ ပရိနိဗၺာန္ ၀င္စံၿပီးသည္ေနာက္ ဓာတုဘာဇန ေန႔၌ စည္းေ၀းေရာက္လာေတာ္မူၾကကုန္ေသာ (၇၀၀၀၀၀) ခုႏွစ္သိန္းမွ်ေသာ သံဃာေတာ္အရွင္ျမတ္တို႔၏ ဦးစီးနာယက သံဃာ့ေထရ္ ျဖစ္ေတာ္မူေသာ အရွင္မဟာကႆပ မေထရ္ျမတ္သည္ ခီဏာသ၀ ဆဠာဘိည ရဟႏၲာငါးရာ ေရြးေကာက္ေတာ္မူၿပီးေနာက္ အၿခံအရံသံဃာေတာ္ ၇၀၀၀၀၀-ႏွင့္ ဘိုးေတာ္အဥၨနၿဖိဳၾကြင္း သကၠရာဇ္ ၁၄၈-ခုႏွစ္သာသနာသကၠရာဇ္ ၁-ခုႏွစ္၀ါေခါင္လျပည့္ေက်ာ္ ၁-ရက္ေန႔မွစတင္၍ တေပါင္းလျပည့္ေန႔အထိ ၇-လတိုင္ေအာင္ သုဘေခၚ ေတာထြက္ရဟန္းႀကီးကို အေၾကာင္းျပဳ၍ ရာဇၿဂိဳလ္ျပည္ ေ၀ဘာရေတာင္ယံ သတၱပါဏိဂူလိုဏ္၌ ႏႈတ္ရြတ္ခါ ဘုရင္ အဇာတသတ္မင္းႏွင့္ ပဌမသဂၤါယနာ ထင္ေတာ္မူၾကေလသည္။
(၂) ဒုတိယ သဂၤါယနာ- ဘုရင္အဇာတသတ္မင္း ၿဖိဳၾကြင္း သကၠရာဇ္အႏွစ္တရာေရာက္ သာသနာသကၠရာဇ္ (၁၀၀)တရာခုေျမာက္ေသာ္ ၀ဇၨီတိုင္းသား အလဇၨီရဟန္းမ်ား၏ အဓမၼ၀တၳဳဆယ္ပါး မတရားေပၚေပါက္ျပန္၍ (၉၀၀၀၀)ကိုေသာင္းကုန္ေသာ သံဃာ့အစည္းအေ၀းႀကီး၏ ဆံုးျဖတ္ခ်က္အရ ဘုရင္ ကာလာေသာကမင္းျမတ္ႏွင့္တကြ အရွင္မဟာယသေထရ္ အမွဴးျပဳ ပဋိသမၻိဒါပတၱ ရဟႏၲာ(၇၀၀)ခုႏွစ္ရာ ေရြးေတာ္မူလ်က္ အၿခံအရံ သံဃာေတာ္ ၁-သန္း၂-သိန္းႏွင့္ ေ၀သာလီျပည္၀ါလုကာရံု ေက်ာင္းေတာ္ႀကီး၌ ႏႈတ္ရြက္ခါ ရွစ္လတိုင္တိုင္ ဒုတိယသဂၤါယနာ တင္ေတာ္မူၾကသည္။
(၃) တတိယ သဂၤါယနာ- သာသနာသကၠရာဇ္ ၂၃၅-ခုႏွစ္ ေရာက္ေသာအခါ ပါဋလိျပည္ႀကီး
ရွင္ဘုရင္ အေသာကမင္းျမတ္ လက္ထက္ ဗာဟိရက တိတၳိယတို႔သည္ ဗုဒၶသာသနာေတာ္၌ ရဟန္းျပဳကုန္လ်က္ မိမိတို႔မူလအယူ မိစၦာ၀ါဒကိုသာ က်င့္ႀကံသံုးသပ္ ေနၾကျပန္ေသာေၾကာင့္ (၆၀၀၀၀) ေျခာက္ေသာင္းေသာ မဟာသံဃာ့ အစည္းေ၀းသဘင္ႀကီးက ဆံုးျဖတ္ခ်က္ခ်ကာ အေသာကဘုရင္မင္းတရားႀကီး ကူညီခ်က္အရ အရွင္ေမာဂၢလိပုတၱ တိႆမေထရ္နာယကျပဳ၍ ရဟႏၲာ(၁၀၀၀) တစ္ေထာင္ ေရြးခ်ယ္စီစစ္ၿပီးလွ်င္ အရံသံဃာ ၆-သန္းႏွင့္ ထိုႏွစ္ နယုန္လမွ စ၍ တပို႔တြဲလအထိ ကိုးလတိုင္တိုင္ ပါတလိပုတ္ျပည္ အေသာကာရံုေက်ာင္းေတာ္ႀကီး၌ ႏႈတ္ရြတ္ခါ တတိယ သဂၤါယနာတင္ေတာ္မူၾကသည္။ 
မွတ္ခ်က္။ ။ သီရိစတုရဂၤဗလ ျမန္မာပညာရွိ ဦးေဘ အလိုအားျဖင့္သာသနာေတာ္ ၂၃၄-ခုႏွစ္မွာ တတိယသဂၤါယနာ တင္ေတာ္မူသည္ဟု ယူ၏၊ ပရိုဖက္ဆာ ဆရာလြန္းေခၚ မစၥတာ ေမာင္မႈိင္းအလကၤာေက်ာ္စြာ သခင္ကိုယ္ေတာ္မႈိင္း အလိုအားျဖင့္ ၂၃၅-ဟု ယူ၏၊ ေရး၏၊ စီစစ္ၾကပါကုန္။
(၄) စတုတၳ သဂၤါယနာ- သာသနာေတာ္ သကၠရာဇ္ (၄၅၀)ေလးရာ့ငါးဆယ္သို႔ ေရာက္ေသာအခါ လကၤာဒီပ သီဟဠ တည္းဟူေသာ သီဟိုဠ္ေခၚ သိဃုဠ္ ကြၽန္းႀကီးသခင္ ဘုရင္ ၀႗ဂါမဏိ မင္းတရားႀကီး လက္ထက္ ပိဋကသံုးပံုကို အာဂံုေဆာင္ၾကကုန္ေသာ ရဟႏၲာအရွင္ျမတ္တို႔သည္ ေနာင္ အနာဂတ္ကာလ၌ သတၱ၀ါတို႔သည္ သတိပညာ ဆုတ္ယုတ္ကုန္လတံ့၊ ႏႈတ္တက္ အာဂံု မေဆာင္ရြက္ မက်က္မမွတ္ႏုိင္လတံ့တို႔ကို ျမင္ေတာ္မူၾက၍ သာသနာေတာ္၏ အသက္မေပ်ာက္မပ်က္တည္ရွိႏိုင္ ေစရန္ ႀကံစည္ေတြးဆကာ(၅၀၀)ငါးရာေသာ ရဟႏၲာအရွင္ျမတ္တို႔ ေပထက္မွာေရးလ်က္'ေပထကၡာရာ'ေခၚစတုတၳ သဂၤါယနာကို မဟာသံဃရာဇာႀကီးမွဴးလ်က္ သီဟိုဠ္ကြၽန္းမလယဇနပုဒ္ အာေလာကလိုဏ္ဂူ၌ တင္ေတာ္မူၾကျပန္သည္လည္းတႀကိမ္။
(၅) ပဥၥမသဂၤါယနာ- ေဂါဇာ သကၠရာဇ္ ၁၂၃၃-ခု၊ သာသနာေတာ္(၂၄၁၅)ခုႏွစ္ ေရာက္ျပန္ရာ ျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္ရတနာပံု ေနျပည္ေတာ္ႀကီးကို စည္ထီး နန္းအိမ္ႏွင့္တကြ ပဌမလက္မြန္ တည္ေထာင္ေတာ္မူခဲ့ေသာ ဘုရင္မင္းတံုးမင္းတရားႀကီးသည္ ဘုရားရွင္ဓမၼစက္ေပရြက္ႏွင့္ မေလ်ာ္ဟု ဆင္ျခင္ၿပီးကာ သာသနာငါးေထာင္(၅၀၀၀)ကုန္ေအာင္တည္ေစႏိုင္ျခင္းငွါ၊ ကိုးျဖာန၀ရတ္ ေက်ာက္ျမတ္အ၀င္ ျဖဴစင္သန္႔ရွင္းေသာ သလင္းေက်ာက္ရတနာ အျပင္၀ယ္အကၡရာေတာ္ ထင္ၿပီးလွ်င္ ေရႊမင္းေရႊစုတ္ႏွင့္ ေရးသားခတ္ႏွိပ္ေတာ္မူ၍ အုဌ္ျပသာဒ္မ်ားအတြင္း သြတ္သြင္းခါထားေတာ္မူၿပီးမွ တံဆိပ္ေတာ္ရ သုဓမၼာဆရာႀကီးရွစ္ပါးကို ေရွးဖ်ားေရွးဦး အမွဴးၪပကာ (၂၄၀၀)ႏွစ္ေထာင္ေလးရာ ကုန္ေသာ သီလ၀န္ဂုဏ၀န္ ကလ်ာဏပုထုဇဥ္ သံဃာေတာ္အရွင္ျမတ္
တို႔ႏွင့္ တကြ ပဥၥမသဂၤါယနာ တင္ေတာ္မူခဲ့သည္လည္း တႀကိမ္အားျဖင့္ ေပါင္း၅-ႀကိမ္ျဖစ္သတည္း။
(၆) ဆ႒သဂၤါယနာ၊ သစၥာေလးဆူ ေအာင္လံထူလ်က္ ၿပိဳင္သူဖက္ကင္း တရားမင္းျဖစ္ေတာ္မူေသာ ဗုဒၶရွင္ေတာ္ဘုရားသည္၄၅-ႏွစ္(၄၅-၀ါ)အတြင္း ေဟာၾကားေတာ္မူအပ္ေသာ တရားေတာ္တို႔ကို
ၾကြသြား နိဗၺာန္ စံ၀င္ေတာ္မူၿပီးေနာက္၊ ၂၄၉၈-ႏွစ္ၾကာေသာအခါ 
(၁) ျမတ္စြာဘုရား ေဟာၾကားေတာ္မူခဲ့ေသာ နိကာယ္ငါးရပ္တို႔ကိုအထပ္ထပ္ အဆင့္ဆင့္ ေရးကူး၍ လာၾကရာ၌သတိ ခြၽတ္ယြင္းေရးမွားျခင္းဟုဆိုအပ္ေသာ ပမာဒေလခ(ပါဠိပ်က္)မ်ားကိုအထူးသန္႔ရွင္း စင္ၾကယ္ေစလိုေသာေၾကာင့္၎င္း၊ 
(၂) ထိုစင္ၾကယ္ေသာ ပိဋကတ္ေတာ္မ်ားကို စက္တင္ပံုႏွိပ္၍ ကမၻာအရပ္ရပ္သို႔ျပန္႔ႏွံ႔ေစျခင္းအားျဖင့္ အဓြန္႔ရွည္စြာ တည္ေစလိုေသာေၾကာင့္၎င္း၊ 
(၃) လြတ္လပ္ေသာ ျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္ႏွင့္တကြ ဗုဒၶဘာသာႏိုင္ငံအားလံုးတို႔ကသာသနာေတာ္ကို စုေပါင္းအားေပး ခ်ီးေျမႇာက္လိုေသာေၾကာင့္၎င္း၊ ဤ ဆ႒သံဂါယနာပြဲသဘင္ႀကီးကို တင္ေတာ္မူၾကသည္ဟူ၍ ျမန္မာ, ယိုးဒယား,
ကေမၺာဇ, သီဟိုဠ္, ေလာ, ဟူသည့္ ေထရာ၀ါဒ ငါးႏိုင္ငံရွိ သံဃာေတာ္အရွင္ျမတ္တို႔၏ ဆံုးျဖတ္ေတာ္မူခ်က္အရ-
ျပည္ေထာင္စု ျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ေရးကူးရပ္ သီရိမဂၤလာကမၻာဧ ေစတီေတာ္အနီး ဆ႒သံဂီတိမဟာပါသာဏ ဂုဟာေခၚ လိုဏ္ဂူေတာ္ႀကီးအတြင္း ျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္အစိုးရ၏ ပစၥယာႏုဂၢဟျဖင့္သာသနာေတာ္၊ ၂၄၉၈၊ျမန္မာ- ၁၃၁၆-ခုႏွစ္၊ ကဆုန္လျပည့္။ အဂၤလိပ္ ၁၉၅၄-ေမလ(၁၇)ရက္ေန႔မွစ၍ ျမန္မာ, သီဟိုဠ္, ယိုးဒယား, (ကေမၺာဇ)ကေမၺာဒီးယား, (ေလာ)လာအို, ငါးႏိုင္ငံတို႔ႏွင့္ ႏွစ္ႏွစ္တိုင္တိုင္ က်င္းပသည့္ဆ႒သံဂါယနာပြဲေတာ္ႀကီးတြင္ ျမန္မာျပည္တြင္းမွ စာေပက်မ္းဂန္တက္ဆရာေတာ္ သံဃာေတာ္ (၂၄၇၃)ပါး။ ကမၻာ့ႏိုင္ငံေတာ္ အရပ္ရပ္မွၾကြလာေတာ္မူၾကေသာ သံဃရာဇာစသည့္ ပိဋကက်မ္းဂန္တတ္အေက်ာ္ အေမာ္ဆရာေတာ္ သံဃာေတာ္ (၁၄၄)ပါး၊ ေပါင္း သံဃာေတာ္(၂၆၁၇)ပါးတို႔သည္ အဘိဓဇမဟာ ရ႒ဂုရုဘြဲ႔တံဆိပ္ေတာ္ရ မႏၲေလးၿမိဳ႔ေညာင္ရမ္းဆရာေတာ္ဘုရားႀကီးအား သံဃေထရ္ မဟာ၀ိနာယက အရာထား၍ ၁၃၁၈-ခုႏွစ္၊ ကဆုန္လျပည့္ေန႔တိုင္ ေအာင္ ၂-ႏွစ္ပတ္လံုးနိကာယ္ငါးရပ္ ပိဋကသံုးပံု ပါဠိေတာ္မ်ားကို သံဂါယနာတင္ေတာ္မူခဲ့ၾကသည္ဟု ျပည္ေထာင္စုျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္ ဗုဒၶသာသနာအဖြဲ႔ႀကီး၏သံဂါယနာ မွတ္တမ္းမွယူၿပသည္။ 
မွတ္ခ်က္။ ။ ပါဠိေတာ္ သံဂါယနာတင္အၿပီး အ႒ကထာ, ဋီကာ, မ်ားကိုလည္း ၁၃၂၃-ခုႏွစ္၊ တပို႔တြဲလဆန္း ၁၂-ရက္ေန႔အထိအဘိဓဇ မဟာရ႒ဂုရု ဘြဲ႔တံဆိပ္ေတာ္ရ မစိုးရိမ္ဆရာေတာ္ ဦးသူရိယ အမွဴးရွိေသာ သံဃာေတာ္တို႔သည္ သံဂါယနာတင္ေတာ္မူၾကကုန္၏ဟု မွတ္ရာေသးသည္။
ဆ႒သံဂါယနာ - ဧခ်င္း
မင္းခ်င္းတို႔ေလ။ ။ သိရီၾသဘာ၊ ေထာမနာတည္း၊ ေကာဇာတြက္စစ္၊ သကၠရာဇ္ကား၊ ဆဧက္- ႀတိဧက္၊ ေခတ္ေကာင္းျဖစ္ခဲ့၊ ရွင္ခ်စ္ျမတ္စြာ၊ သာသနာမူ၊ ဓ၊ ဇာ၊ ၀၊ ရ၊ ကဆုန္လ၏၊ ပုဏၰာတိထီ၊ ေန႔စႏၵီ၀ယ္၊ နာရီဆယ့္ႏွစ္၊ မြန္းတည့္ျဖစ္၏၊ စြန္းလစ္ဗာရာသ္၊ မိနစ္မွတ္ေလာ၊ ေကာင္းျမတ္ခ်ိန္ခါ၊မဂၤလာ၀ယ္၊ ျမန္မာကရင္၊ ရွမ္း ကခ်င္ႏွင့္၊ ေပၚထင္တူၿပိဳင္၊ မြန္ရခိုင္တည့္၊ ေတာင္ပိုင္ထင္ရွား၊ ခ်င္း ကယားတို႔၊ ကိုယ္စားဥကၠဌ၊ သမၼတဟု၊ ဌာနရာထူး၊ ဦးဘဦးႏွင့္၊ ႀကီးမွဴးၪပလုပ္၊ ၀န္ႀကီးခ်ဳပ္ဟု၊ သရုပ္တႏၲဳ၊ စန္းဣႏၵဳသို႔၊ ဦးႏုဘြဲ႔ခ်ီး၊ ေခါင္းေဆာင္ႀကီးတို႔၊ ဦးစီးနာယက၊ ပါ၀င္ၾကသား၊ ဗုဒၶသာသနာ၊ ဘြဲ႔သညာျဖင့္၊ ၾသဘာသံဟီး၊ အဖြဲ႔ႀကီးက၊ ခိုင္ၿဖီးေလး၀၊ ပစၥယျဖင့္၊ ဆ႒မဟာ၊ ဒါယကာဟု၊ သဒၶါစင္ျဖဴ၊ တာ၀န္ယူခဲ့၊ ဇမၺဳရန္ကုန္၊ ၿမိဳ႔ဒဂုန္တြင္၊ ၀သုန္ေမာဠိ၊ အံ့ဘြယ္ ရွိသား၊ သီရိမဂၤလာ၊ ကုန္းေတာ္သာ၀ယ္၊ ကမၻာဧတြင္၊ ေစတီယင္၏၊ ၀န္းက်င္အနီး၊ လိုဏ္ဂူႀကီး၌၊ ဘုန္းမီး ေနလ၊ ျမတ္ဗုဒၶ၏၊ ေထရ၀ါဒ၊ ဂိုဏ္းစံုမွလွ်င္၊ ရ႒ဂုရု၊ ဘြဲ႔ေသတၱဳျဖင့္၊ ဂုဏ္ၪပေဆာင္စြမ္း၊ အေခါင္လႊမ္းသည့္၊ ေညာင္ရမ္းတဆူ၊ ဦးထိပ္မူလ်က္၊
၀ိဓူဇာနည္၊ မဟာထည္(ေထရ္)တို႔၊ ငါးျပည္ေထာင္စံု၊ ဓမၼာရံုျဖင့္၊ အာရံုေျဖာင့္ေျဖာင့္၊ ယြင္းမေႏွာင့္ပဲ၊ ႏွစ္ေထာင့္ငါးရာ၊ ျမတ္သံဃာလွ်င္၊ ေရႊဗ်ာဒိတ္>မက္၊ ဓမၼစက္ကို၊ ေငြထကၡရာ၊ စက္အလႊာ၌၊ ေကာင္းစြာပိုင္ပိုင္၊ ၂-ႏွစ္တိုင္ေအာင္၊ သံၪပိင္ညီမွ်၊ ရြတ္တင္ၾကသည္၊ ဆ႒သံဂါယနာတည့္ေလး၊ သူေတာ္ေကာင္းေဖၚေရြ ႔ ႔ ႔ ႔မင္းခ်င္းတို႔ေလ။
ေရႊကြန္းထိပ္တင္ေရးသည္။ (မႏၲေလး သာသနာ၀င္က်မ္း၊ မိုးေကာင္း သာသနာ၀င္မွ။)

ဖ်ာပုံတိုက္သစ္ဆရာေတာ္


သဂၤါယနာ ၆-တန္။ ။ 

ဘုရား၇ွင္ ေဟာၾကားေတာ္မူခဲ့ေသာ ပိဋကေတာ္ ဓမၼတို႔ကို မေပ်ာက္ပ်က္ မတိမ္ေကာ သြားေစရန္ စုေပါင္း၍ မူမွန္ကို ရြတ္ဆိုေမးျမန္း ေဆြးေႏြးေျဖၾကား ေရးမွတ္ အတည္ျပဳျခင္းမ်ိဳး။
 


(၁) ပဌမ သဂၤါယနာ-   သုဘရဟန္းႀကီး၏ ဗုဒၶ အ၀ဏၰ စကားကိုေၾကာင္းျပဳ၍ ဘုရားသခင္ ပရိနိဗၺာန္ ၀င္စံၿပီးသည္ေနာက္ ဓာတုဘာဇန ေန႔၌ စည္းေ၀းေရာက္လာေတာ္မူၾကကုန္ေသာ (၇၀၀၀၀၀) ခုႏွစ္သိန္းမွ်ေသာ သံဃာေတာ္ အရွင္ျမတ္တို႔၏ ဦးစီးနာယက သံဃာ့ေထရ္ ျဖစ္ေတာ္မူေသာ အရွင္မဟာကႆပ မေထရ္ျမတ္သည္ ခီဏာသ၀ ဆဠာဘိည ရဟႏၲာငါးရာ ေရြးေကာက္ေတာ္ မူၿပီးေနာက္ အၿခံအရံသံဃာေတာ္ ၇၀၀၀၀၀-ႏွင့္ ဘိုးေတာ္အဥၨနၿဖိဳၾကြင္း သကၠရာဇ္ ၁၄၈-ခုႏွစ္ သာသနာသကၠရာဇ္ ၁-ခုႏွစ္၀ါေခါင္လျပည့္ေက်ာ္ ၁-ရက္ေန႔မွစတင္၍ တေပါင္းလျပည့္ေန႔အထိ ၇-လတိုင္ေအာင္ သုဘေခၚ ေတာထြက္ရဟန္းႀကီးကို အေၾကာင္းျပဳ၍ ရာဇၿဂိဳလ္ျပည္ ေ၀ဘာရေတာင္ ယံ သတၱပါဏိဂူလိုဏ္၌ ႏႈတ္ရြတ္ခါ ဘုရင္ အဇာတသတ္မင္းႏွင့္ ပဌမသဂၤါယနာ ထင္ေတာ္မူၾကေလ သည္။
 


 
(၂) ဒုတိယ သဂၤါယနာ-   ဘုရင္ အဇာတသတ္မင္း ၿဖိဳၾကြင္း သကၠရာဇ္ အႏွစ္တရာေရာက္ သာသနာ သကၠရာဇ္ (၁၀၀) တရာခုေျမာက္ေသာ္ ၀ဇၨီတိုင္းသား အလဇၨီ ရဟန္းမ်ား၏ အဓမ ၼ၀တၳဳဆယ္ပါး မတရားေပၚေပါက္ျပန္၍ (၉၀၀၀၀) ကိုးေသာင္းကုန္ေသာ သံဃာ့အစည္းအေ၀းႀကီး၏ ဆံုးျဖတ္ခ်က္ အရ ဘုရင္ ကာလာေသာက မင္းျမတ္ႏွင့္တကြ အရွင္ မဟာယသေထရ္ အမွဴးျပဳ ပဋိသမၻိဒါပတၱ ရဟႏၲာ(၇၀၀) ခုႏွစ္ရာ ေရြးေတာ္မူလ်က္ အၿခံအရံ သံဃာေတာ္ ၁-သန္း၂-သိန္းႏွင့္ ေ၀သာလီျပည္ ၀ါလုကာရံု ေက်ာင္းေတာ္ႀကီး၌ ႏႈတ္ရြက္ ခါ ရွစ္လ တိုင္တိုင္ ဒုတိယသဂၤါယနာ တင္ေတာ္မူၾကသည္။
 

 (၃) တတိယ သဂၤါယနာ- သာသနာသကၠရာဇ္ ၂၃၅-ခုႏွစ္ ေရာက္ေသာအခါ ပါဋလိျပည္ႀကီး
ရွင္ဘုရင္ အေသာက မင္းျမတ္ လက္ထက္ ဗာဟိရက တိတၳိယတို႔သည္ ဗုဒၶသာသနာေတာ္၌ ရဟန္းျပဳကုန္လ်က္ မိမိတို႔ မူလအယူ မိစၦာ၀ါဒ ကိုသာ က်င့္ႀကံ သံုးသပ္ ေနၾကျပန္ေသာေၾကာင့္ (၆၀၀၀၀) ေျခာက္ေသာင္းေသာ မဟာသံဃာ့ အစည္းေ၀း သဘင္ႀကီးက ဆံုးျဖတ္ခ်က္ခ်ကာ အေသာက ဘုရင္မင္းတရားႀကီး ကူညီခ်က္ အရ အရွင္ေမာဂၢလိပုတၱ တိႆမေထရ္နာယကျပဳ၍ ရဟႏၲာ(၁၀၀၀) တစ္ေထာင္ ေရြးခ်ယ္ စီစစ္ၿပီးလွ်င္ အရံသံဃာ ၆-သန္းႏွင့္ ထိုႏွစ္ နယုန္လမွ စ၍ တပို႔တြဲလ အထိ ကိုးလ တိုင္တိုင္ ပါတလိပုတ္ျပည္ အေသာကာရံုေက်ာင္းေတာ္ႀကီး၌ ႏႈတ္ရြတ္ခါ တတိယ သဂၤါယနာတင္ေတာ္မူၾကသည္။
မွတ္ခ်က္။ ။ သီရိစတုရဂၤဗလ ျမန္မာ ပညာရွိ ဦးေဘ အလိုအားျဖင့္သာသနာေတာ္ ၂၃၄-ခုႏွစ္မွာ တတိယသဂၤါယနာ တင္ေတာ္မူသည္ဟု ယူ၏၊ ပရိုဖက္ဆာ ဆရာလြန္းေခၚ မစၥတာ ေမာင္မႈိင္း အလကၤာေက်ာ္စြာ သခင္ကိုယ္ေတာ္မႈိင္း အလိုအားျဖင့္ ၂၃၅-ဟု ယူ၏၊ ေရး၏၊ စီစစ္ၾကပါကုန္။
 

(၄) စတုတၳ သဂၤါယနာ- သာသနာေတာ္ သကၠရာဇ္ (၄၅၀) ေလးရာ့ငါးဆယ္သို႔ ေရာက္ေသာအခါ လကၤာဒီပ သီဟဠ တည္းဟူေသာ သီဟိုဠ္ေခၚ သိဃုဠ္ ကြၽန္းႀကီးသခင္ ဘုရင္ ၀႗ဂါမဏိ မင္းတရား ႀကီး လက္ထက္ ပိဋကသံုးပံု ကို အာဂံုေဆာင္ၾကကုန္ေသာ ရဟႏၲာ အရွင္ျမတ္တို႔ သည္ ေနာင္ အနာ ဂတ္ ကာလ၌ သတၱ၀ါတို႔သည္ သတိ ပညာ ဆုတ္ယုတ္ကုန္ လတံ့၊ ႏႈတ္တက္ အာဂံု မေဆာင္ရြက္ မက်က္မမွတ္ႏုိင္ လတံ့တို႔ကို ျမင္ေတာ္မူၾက၍ သာသနာေတာ္၏ အသက္ မေပ်ာက္မပ်က္ တည္ ရွိႏိုင္ ေစရန္ ႀကံစည္ေတြးဆကာ (၅၀၀) ငါးရာေသာ ရဟႏၲာ အရွင္ျမတ္တို႔ ေပထက္ မွာေရး လ်က္ 'ေပထကၡာရာ'ေခၚစတုတၳ သဂၤါယနာကို မဟာ သံဃရာဇာႀကီးမွဴးလ်က္ သီဟိုဠ္ကြၽန္း မလယဇနပုဒ္ အာေလာက လိုဏ္ဂူ၌ တင္ေတာ္မူၾကျပန္သည္လည္းတႀကိမ္။
 

 (၅) ပဥၥမသဂၤါယနာ-   ေကာဇာ သကၠရာဇ္ ၁၂၃၃-ခု၊ သာသနာေတာ္ (၂၄၁၅)ခုႏွစ္ ေရာက္ျပန္ ရာ ျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္ ရတနာပံု ေနျပည္ေတာ္ႀကီးကို စည္ထီး နန္းအိမ္ႏွင့္တကြ ပဌမ လက္မြန္ တည္ေထာင္ေတာ္ မူခဲ့ေသာ ဘုရင္ မင္းတံုးမင္းတရားႀကီး သည္ ဘုရားရွင္ ဓမၼစက္ေပရြက္ႏွင့္ မေလ်ာ္ ဟု ဆင္ျခင္ၿပီးကာ သာသနာငါးေထာင္ (၅၀၀၀) ကုန္ေအာင္တည္ေစႏိုင္ျခင္းငွါ၊ ကိုးျဖာ န၀ရတ္ ေက်ာက္ျမတ္ အ၀င္ ျဖဴစင္သန္႔ရွင္းေသာ သလင္းေက်ာက္ရတနာ အျပင္၀ယ္အကၡရာေတာ္ ထင္ၿပီးလွ်င္ ေရႊမင္းေရႊစုတ္ႏွင့္ ေရးသားခတ္ႏွိပ္ေတာ္ မူ၍ အုဌ္ျပသာဒ္မ်ားအတြင္း သြတ္သြင္းခါ ထားေတာ္ မူၿပီးမွ တံဆိပ္ေတာ္ရ သုဓမၼာ ဆရာႀကီးရွစ္ပါးကို ေရွးဖ်ားေရွးဦး အမွဴးၪပကာ (၂၄၀၀)ႏွစ္ေထာင္ေလးရာ ကုန္ေသာ သီလ၀န္ ဂုဏ၀န္ ကလ်ာဏ ပုထုဇဥ္ သံဃာေတာ္အရွင္ျမတ္
တို႔ႏွင့္ တကြ ပဥၥမသဂၤါယနာ တင္ေတာ္မူခဲ့သည္လည္း တႀကိမ္အားျဖင့္ ေပါင္း၅-ႀကိမ္ျဖစ္သတည္း။
 

 (၆) ဆ႒သဂၤါယနာ၊   သစၥာေလးဆူ ေအာင္လံ ထူလ်က္ ၿပိဳင္သူဖက္ကင္း တရားမင္းျဖစ္ေတာ္ မူေသာ ဗုဒၶရွင္ေတာ္ ဘုရားသည္၄၅-ႏွစ္(၄၅-၀ါ)အတြင္း ေဟာၾကားေတာ္မူအပ္ေသာ တရားေတာ္ တို႔ကို ၾကြသြား နိဗၺာန္ စံ၀င္ေတာ္မူၿပီးေနာက္၊ ၂၄၉၈-ႏွစ္ၾကာေသာအခါ ......
 

(၁) ျမတ္စြာဘုရား ေဟာၾကားေတာ္မူခဲ့ေသာ နိကာယ္ ငါးရပ္တို႔ကို အထပ္ထပ္ အဆင့္ဆင့္ ေရးကူး၍ လာၾကရာ ၌သတိ ခြၽတ္ယြင္းေရးမွားျခင္း ဟုဆိုအပ္ေသာ ပမာဒေလခ(ပါဠိပ်က္) မ်ားကို အထူးသန္႔ ရွင္း စင္ၾကယ္ေစလိုေသာေၾကာင့္ ၎၊
 

(၂) ထိုစင္ၾကယ္ေသာ ပိဋကတ္ေတာ္မ်ား ကို စက္တင္ ပံုႏွိပ္၍ ကမၻာ အရပ္ရပ္သို႔ျပန္႔ႏွံ႔ေစျခင္းအားျဖင့္ အဓြန္႔ရွည္စြာ တည္ေစလိုေသာေၾကာင့္၎၊
 

(၃) လြတ္လပ္ေသာ ျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္ႏွင့္ တကြ ဗုဒၶဘာသာႏိုင္ငံ အားလံုးတို႔က သာသနာေတာ္ကို စုေပါင္း အားေပး ခ်ီးေျမႇာက္လိုေသာေၾကာင့္၎ ၊ ဤ ဆ႒သံဂါယနာပြဲသဘင္ႀကီးကို တင္ေတာ္မူၾက သည္ဟူ၍     ျမန္မာ, ယိုးဒယား, ကေမၺာဇ, သီဟိုဠ္, ေလာ, ဟူသည့္ ေထရာ၀ါဒ ငါးႏိုင္ငံရွိ သံဃာေတာ္ အရွင္ျမတ္တို႔ ၏ ဆံုးျဖတ္ေတာ္မူခ်က္အရ-..............
 

 ျပည္ေထာင္စု ျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ေရကူးရပ္ သီရိမဂၤလာ ကမၻာဧ ေစတီေတာ္အနီး ဆ႒သံဂီတိ မဟာပါသာဏ ဂုဟာေခၚ လိုဏ္ဂူေတာ္ႀကီး အတြင္း ျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္အစိုးရ၏ ပစၥယာႏု ဂၢဟျဖင့္ သာသနာေတာ္၊ ၂၄၉၈၊ျမန္မာ- ၁၃၁၆-ခုႏွစ္၊ ကဆုန္လျပည့္။ အဂၤလိပ္ ၁၉၅၄ -ေမလ (၁၇) ရက္ေန႔မွ စ၍ ျမန္မာ, သီဟိုဠ္, ယိုးဒယား, (ကေမၺာဇ) ကေမၺာဒီးယား, (ေလာ)လာအို, ငါးႏိုင္ငံ တို   ႔ႏွင့္ ႏွစ္ႏွစ္ တိုင္တိုင္ က်င္းပသည့္ ဆ႒သံဂါယနာပြဲေတာ္ႀကီးတြင္ ျမန္မာျပည္တြင္းမွ စာေပ က်မ္းဂန္ တတ္ဆရာေတာ္ သံဃာေတာ္ (၂၄၇၃)ပါး။ 

ကမၻာ့ႏိုင္ငံေတာ္ အရပ္ရပ္မွၾကြ လာေတာ္ မူၾကေသာ သံဃရာဇာစသည့္ ပိဋကက်မ္းဂန္တတ္အေက်ာ္ အေမာ္ဆရာေတာ္ သံဃာေတာ္ (၁၄၄) ပါး၊ ေပါင္း သံဃာေတာ္(၂၆၁၇)ပါးတို႔သည္ အဘိဓဇမဟာ ရ႒ဂုရုဘြဲ႔တံဆိပ္ေတာ္ ရ မႏၲေလးၿမိဳ႔ေညာင္ရမ္း ဆရာေတာ္ဘုရားႀကီးအား သံဃေထရ္ မဟာ၀ိနာယ က အရာထား၍ ၁၃၁၈-ခုႏွစ္၊ ကဆုန္လျပည့္ေန ႔ တိုင္ ေအာင္ ၂-ႏွစ္ ပတ္လံုး နိကာယ္ငါးရပ္ ပိဋက သံုးပံု ပါဠိေတာ္မ်ားကို သံဂါယနာတင္ေတာ္မူခဲ့ ၾကသည္ဟု ျပည္ေထာင္စုျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္ ဗုဒၶ သာသနာ အဖြဲ႔ႀကီး၏ သံဂါယနာ မွတ္တမ္းမွ ယူၿပသည္။
 

မွတ္ခ်က္။ ။   ပါဠိေတာ္ သံဂါယနာ  တင္အၿပီး အ႒ကထာ, ဋီကာ, မ်ားကိုလည္း ၁၃၂၃-ခုႏွစ္၊ တပို႔တြဲ လဆန္း ၁၂-ရက္ေန႔ အထိအဘိဓဇ မဟာရ႒ဂုရု ဘြဲ႔တံဆိပ္ေတာ္ရ မစိုးရိမ္ဆရာေတာ္ ဦးသူရိယ အမွဴး ရွိေသာ သံဃာေတာ္တို႔သည္ သံဂါယနာ တင္ေတာ္မူၾကကုန္၏ဟု မွတ္ရာေသးသည္။
 


ဆ႒သံဂါယနာ - ဧခ်င္း
 

 မင္းခ်င္းတို႔ေလ။ ။ သိရီၾသဘာ၊ ေထာမနာတည္း၊ ေကာဇာတြက္စစ္၊ သကၠရာဇ္ကား၊ ဆဧက္- ႀတိဧက္၊ ေခတ္ေကာင္းျဖစ္ခဲ့၊ ရွင္ခ်စ္ျမတ္စြာ၊ သာသနာမူ၊ ဓ၊ ဇာ၊ ၀၊ ရ၊ ကဆုန္လ၏၊ ပုဏၰာတိထီ ၊ ေန႔စႏၵီ၀ယ္၊ နာရီဆယ့္ႏွစ္၊ မြန္းတည့္ျဖစ္၏၊ စြန္းလစ္ဗာရာသ္၊ မိနစ္မွတ္ေလာ၊ ေကာင္းျမတ္ခ်ိန္ခါ၊ မဂၤလာ၀ယ္၊ ျမန္မာကရင္၊ ရွမ္း ကခ်င္ႏွင့္၊ ေပၚထင္တူၿပိဳင္၊ မြန္ရခိုင္တည့္၊ ေတာင္ပိုင္ထင္ရွား၊ ခ်င္း ကယားတို႔၊ ကိုယ္စားဥကၠဌ၊ သမၼတဟု၊ ဌာနရာထူး၊ ဦးဘဦးႏွင့္၊ ႀကီးမွဴးၪပလုပ္၊ ၀န္ႀကီးခ်ဳပ္ဟု၊ သရုပ္တႏၲဳ၊ စန္းဣႏၵဳသို႔၊ ဦးႏုဘြဲ႔ခ်ီး၊ ေခါင္းေဆာင္ႀကီးတို႔၊ ဦးစီးနာယက၊ ပါ၀င္ၾကသား၊ ဗုဒၶသာသနာ၊ ဘြဲ႔သညာျဖင့္၊ ၾသဘာသံဟီး၊ အဖြဲ႔ႀကီးက၊ ခိုင္ၿဖီးေလး၀၊ ပစၥယျဖင့္၊ ဆ႒မဟာ၊ ဒါယကာဟု၊ သဒၶါစင္ျဖဴ ၊ တာ၀န္ယူခဲ့၊ ဇမၺဳရန္ကုန္၊ ၿမိဳ႔ဒဂုန္တြင္၊ ၀သုန္ေမာဠိ၊ အံ့ဘြယ္ ရွိသား၊ သီရိမဂၤလာ၊ ကုန္းေတာ္ သာ ၀ယ္ ၊ ကမၻာဧတြင္၊ ေစတီယင္၏၊ ၀န္းက်င္အနီး၊ လိုဏ္ဂူႀကီး၌၊ ဘုန္းမီး ေနလ၊ ျမတ္ဗုဒၶ၏ ၊ ေထရ ၀ါဒ ၊ ဂိုဏ္းစံုမွလွ်င္၊ ရ႒ဂုရု၊ ဘြဲ႔ေသတၱဳျဖင့္၊ ဂုဏ္ၪပေဆာင္စြမ္း၊ အေခါင္လႊမ္းသည့္ ၊ ေညာင္ ရမ္း တဆူ၊ ဦးထိပ္မူလ်က္၊ ၀ိဓူဇာနည္၊ မဟာထည္(ေထရ္)တို႔၊ ငါးျပည္ေထာင္စံု၊ ဓမၼာရံုျဖင့္၊ အာရံုေျဖာင့္ေျဖာင့္၊ ယြင္းမေႏွာင့္ပဲ၊ ႏွစ္ေထာင့္ငါးရာ၊ ျမတ္သံဃာလွ်င္၊ ေရႊဗ်ာဒိတ္>မက္၊ ဓမၼစက္ကို၊ ေငြထကၡရာ၊ စက္အလႊာ၌၊ ေကာင္းစြာပိုင္ပိုင္၊ ၂-ႏွစ္တိုင္ေအာင္၊ သံၪပိင္ညီမွ်၊ ရြတ္တင္ၾကသည္၊ ဆ႒သံဂါယနာ တည့္ေလး၊ သူေတာ္ေကာင္းေဖၚေရြ ႔ ႔ ႔ ႔မင္းခ်င္းတို႔ေလ။
 

ေရႊကြန္းထိပ္တင္ေရးသည္။ (မႏၲေလး သာသနာ၀င္က်မ္း၊ မိုးေကာင္း သာသနာ၀င္မွ။)

ဖ်ာပုံတိုက္သစ္ဆရာေတာ္

From... အရွင္ေခမိႏၵ တိပိဋကနိကာယေက်ာင္းတိုက္

No comments:

Post a Comment