ျမန္မာတို႔ေျပာၾကတဲ့ “သႀကၤန္”ဆိုတာ “သကၤႏၲပုဒ္”မွျဖစ္ေပၚလာတာ ပါ။ “သကၤႏၲ”ဆိုတာ “ေျပာင္းျခင္း”လို႔
အဓိပၸာယ္ ရတယ္။
ဒီကေန႔လူသားအမ်ားစုကတစ္ႏွစ္မွ တစ္ႏွစ္သို႔ (ႏွစ္ေဟာင္းမွႏွစ္သစ္သို႔) ေျပာင္းတာကို သႀကၤန္(သကၤႏၲ) လို႔ အဓိပၸာယ္ ယူၾက တယ္။
သႀကၤန္ရဲ႕အဓိပၸာယ္ကို အဲဒီေလာက္ပဲ ဖြင့္ဆုိ ယူဆတာ မလံုေလာက္ဘူး။ ဒီသကၤႏၲ ပုဒ္ထဲ မွာ ေလာကဓမၼ ၼႏွစ္ဌာန ႐ႈေထာင့္ကၾကည့္လွ်င္ မြန္ျမတ္တဲ့ အဓိပၸာယ္ေတြ အမ်ားရရွိႏိုင္ပါတယ္။
♦ဥပမာ “ေလာဘ”ဆိုတာ တရားသျဖင့္ေရာ၊ မတရား သျဖင့္ပါ ရခ်င္ယူခ်င္တဲ့စိတ္ျဖစ္တယ္။ အဲဒါကို “အေလာဘ”သို႔ေျပာင္းလိုက္လွ်င္ “ေပးကမ္းျခင္း၊ေ၀ငွျခင္း၊ ေထာက္ပံ့ျခင္း”ဆိုတဲ့ အေကာင္း တရားေတြ ထြန္းကားလာမွာေပါ႔။
♦“ေဒါသ”ဆိုတာ “သတ္ျဖတ္ႏွိပ္စက္တဲ့စိတ္ဓာတ္”ျဖစ္တယ္။ အဲဒီ စိတ္ကို “ေမတၱာ”သို႔ေျပာင္း ရမွာျဖစ္တယ္။
♦“ေမာဟ”ဆိုတာ ကေတာ့ အေၾကာင္းအက်ိဳး၊ အေကာင္းအဆိုး၊ အမွားအမွန္ကို မသိတတ္တဲ့
မိုက္မဲေတြေ၀မႈ (Delusion) ျဖစ္တယ္။ အဲဒီ(Delusion) ေတြက အ၀ိဇၨာပဲ။
အ၀ိဇၨာ လႊမ္း တဲ့ ကမၻာဟာ “အကန္းကမၻာ”ေပါ႔။ ျမတ္ဗုဒၶက “သစၥာကို မသိတဲ့ကမၻာ”ဟာ
“အကန္း ကမၻာ”လို႔မိန္႔တယ္။
အဲဒါေၾကာင့္ “အ၀ိဇၨာ”ကို “၀ိဇၨာ”သို႔ေျပာင္းရမယ္။ အဲဒီေျပာင္းျခင္း ဟာ အေကာင္းဆံုးေသာ၊
အမြန္ျမတ္ ဆံုးေသာေျပာင္းျခင္း မို႔လို႔ “ မြန္ျမတ္တဲ့ သႀကၤန္ အစစ္”ျဖစ္တယ္။
ေရေလာင္းတာ က အေရျပားေပၚက အညစ္ အေၾကးေတာင္ အကုန္ မစင္ဘူး။ တိတၳိ၊ ပရဗုိဇ္ေတြ ဂဂၤါနဲ႔ ယမုန္နာ မွာ ေရစိမ္ၾကတယ္။ ေရခ်ိဳးၾကတယ္။ ကိေလသာကို ေရေဆးတယ္ လို႔ေျပာၾကတယ္။
“ဘာ ကိေလသာ” အညစ္အေၾကးမွ စင္ၾကယ္ သြားတယ္လို႔ မရွိၾကပါဘူး။
အဲဒါေၾကာင့္ သကၤႏၲ ဆိုတဲ့ ဒီ စကားအရ အျမတ္ဆံုး ေသာေျပာင္းလဲျခင္းျဖစ္ေအာင္
ေလာဘ ကို ဒါန သံ၀ိဘာဂသို႔လည္းေကာင္း၊ ေဒါသကို ေမတၱာသို႔လည္းေကာင္း၊ အ၀ိဇၨာကို ၀ိဇၨာသို႔လည္းေကာင္း ေျပာင္းႏုိင္ေအာင္ေျပာင္းၾကပါ။
အဲဒါ “တကယ့္ သႀကၤန္”အစစ္ပဲ။ သခၤတ ႐ုပ္၊ နာမ္ အားလံုးတို႔ဟာ ခဏတိုင္း ေျပာင္းလဲေနၾကတယ္။
တစ္ႏွစ္မွ တစ္ခါ ေျပာင္းတာ မဟုတ္ဘူး။
အဲဒီ သကၤႏၲတရား တို႔၏ ခဏတိုုင္းေျပာင္းေနတာ ကို ျမင္ေအာင္ ၾကည့္ႏိုင္ၾကလွ်င္ လူသားေတြဘ၀
ဒုကၡမွ “သုခအစစ္”သို႔၊ သႏၳိႏွင့္ ၀ိမုတၱိသို႔ ေျပာင္းလဲ ေရာက္ရွိႏိုင္ၾကမွာျဖစ္ပါတယ္။ လူသားအားလံုး ျပဳျပင္ႏိုင္ၾကပါေစကုန္သတည္း၊ ေျပာင္းလဲ ႏိုင္ၾကပါေစ ကုန္သတည္း။
“အ၀ိဇၨာမွ ၀ိဇၨာသို႔၊ သႏၳတၱ မွ သႏၳိသို႔”
“သီတဂူစန္းလ ပမာ ခ်မ္းျမ သာယာရွိၾကပါေစ”
ေဒါက္တာ အရွင္ဉာဏိႆရ (Ph.D,D.Litt) အဂၢမဟာပ႑ိတ၊
သီတဂူ ကမၻာ့ဗုဒၶတကၠသိုလ္ အဓိပတိ ဆရာေတာ္
Dhamma Dãna Source ►Young Buddhist's Association
No comments:
Post a Comment