ရန္ကုန္ၿမဳိ႕လယ္တြင္ လူဦးေရတစ္ရာခန္႔ရွိေသာ လူအုပ္ႀကီးက တစ္ေနရာအား
စိတ္၀င္တစ္စား ၀ုိင္းအုံ ၾကည့္ေန သည္။ ေစ်းသည္မဟုတ္၊ မ်က္လွည့္ပြဲ တစ္ခုမဟုတ္၊
ရန္ပြဲမဟုတ္ပါ အဆုိပါ လူအုပ္ႀကီးထဲတြင္ အစုိးရ အာဏာပုိင္မ်ား၊
ယာဥ္ထိန္းရဲမ်ားႏွင့္ စည္ပင္သာယာေရး ၀န္ထမ္း မ်ားလည္း ပါ၀င္သည္။
၂၀၁၃ ႏုိ၀င္ဘာ ဒုတိယပတ္က လွည္းတန္း စိန္ေဂဟာေရွ႕တြင္
စည္းကမ္းမဲ့ ရပ္နားထားေသာ လုိက္ထရပ္ ယာဥ္တစ္စီးအား ယာဥ္ထိန္းရဲ တပ္ဖြဲ႕က
ကရိန္းျဖင့္ဆြဲေနစဥ္ လူအမ်ားက ၀ုိင္းအုံ ၾကည့္ေနျခင္းျဖစ္ သည္။ ႏုိင္ငံေတာ္၏
ကား အေဟာင္းဖ်က္သိမ္းေရး အစီအစဥ္အရ ၂၀၁၁ ခုႏွစ္ စက္တင္ဘာ ၁၉ ရက္မွစ၍
ကားအေဟာင္းမ်ား ဖ်က္သိမ္းၿပီး ကားအသစ္မ်ားကို တင္သြင္းခြင့္ျပဳသည္။
ထို႔ အျပင္ ႏုိင္ငံသားတုိင္း ကုိ ကားသြင္းခြင့္ျပဳခဲ့ရာ
၂၀၁၃ ႏွစ္ကုန္ အေရာက္တြင္ အစီးေရႏွစ္သိန္းခြဲနီးပါး
တင္သြင္းခဲ့ၿပီးျဖစ္သည္။
ထုိ႔ေၾကာင့္ ရန္ကုန္တြင္ တစ္ေန႔ထက္ တစ္ေန႔ ကားအစီးေရ မ်ားသည္ႏွင့္အမွ်
လမ္းမမ်ားတြင္ ယာဥ္ေၾကာ ပိတ္ဆုိ႔မႈမွာ လည္း တစ္ေန႔ ထက္တစ္ေန႔ ဆုိးရြားလာသည္။ အဆုိပါ စိန္ေခၚမႈကို ရင္ဆုိင္ရန္ အတြက္ လက္ရွိ အစုိးရသစ္ လက္ထက္တြင္
ယာဥ္ေၾကာပိတ္ဆုိ႔မႈမ်ားေသာ လမ္းဆုံမ်ားတြင္ ခုံးေက်ာ္တံတားမ်ား
တည္ေဆာက္ျခင္း၊ လမ္းခ်ဲ႕ထြင္၍ရေသာ လမ္းမ်ားအား ခ်ဲ႕ထြင္ျခင္းမ်ားကို
ျပဳလုပ္ခဲ့သည္။
သုိ႔ေသာ္ ယာဥ္ေၾကာ ပိတ္ဆုိ႔မႈမ်ား ေလ်ာ့က်မသြား၍ ယခုေနာက္ဆုံးၿမဳိ႕တြင္း ၆
လမ္းသြား လမ္းမႀကီး အပါအ၀င္ အဓိကလမ္းမႀကီး မ်ား ၃၇ လမ္းကုိ ၂၀၁၃ ႏုိ၀င္ဘာ ၁၁
ရက္မွစတင္ကာ ဆယ္စုႏွစ္ တစ္ခု အတြင္း ပထမဆုံး အႀကိမ္ ယာဥ္မရပ္ရဇုန္မ်ား အျဖစ္
တရား၀င္သတ္မွတ္ခဲ့ၿပီး ယာဥ္ရပ္နားပါက ဖမ္းဆီးခဲ့ သည္။
ၿမိဳ႕တြင္းရိွ က်န္ရိွေသာ လမ္းမႀကီး ၂၀ အား ဒီဇင္ဘာ ၁၂ ရက္က ထပ္မံ၍ ယာဥ္ မရပ္ရလမ္းမ်ားအျဖစ္ သတ္မွတ္ခဲ့သည္။ ထို႔အျပင္ မၾကာမီ စည္ပင္သာယာ နယ္နမိတ္ အတြင္းရိွ ၃၃ ၿမိဳ႕နယ္အတြင္းရိွ
လမ္းမႀကီး မ်ားကုိ ယာဥ္မရပ္ရဇုန္အျဖစ္ သတ္မွတ္မည္ျဖစ္ေၾကာင္း ေၾကညာထားသည္။
“ကားဖမ္းတာ ရပ္ကြက္ထဲ အႏုၾကမ္း ၀င္စီးသလုိပဲ။ လမ္းပိတ္မွာ စုိးလုိ႔
ကရိန္းနဲ႔ဖမ္းတာတဲ့။ ကရိန္းေပၚတင္ တာကုိ ၀ုိင္းအုံၾကည့္တဲ့ လူေတြေၾကာင့္
နာရီ၀က္ေက်ာ္ေလာက္ ကားပိတ္သြားတယ္”ဟု ကမာရြတ္ၿမဳိ႕နယ္ အတြင္း
စည္းကမ္းမဲ့ ရပ္နား ထားေသာယာဥ္ကုိ ပထမဆုံးအႀကိမ္ဖမ္းယူစဥ္
ၾကည့္ေနသူတစ္ဦးကေျပာ သည္။
ဖမ္းဆီး အေရးယူရာတြင္ စည္းကမ္းမဲ့ ရပ္နားထားေသာ ယာဥ္မ်ား
ခ်လန္ျဖတ္ အေရးယူသည့္ စနစ္သာမက လက္ရွိႏုိင္ငံတကာတြင္ က်င့္သုံးလ်က္ရွိေသာ
ယာဥ္ကို ကရိန္းျဖင့္ ဆြဲယူသယ္ေဆာင္သြားသည့္စနစ္ကိုပါ စတင္က်င့္သုံးသည္။
ကရိန္းျဖင့္ ဆဲြယူဖမ္းဆီးျခင္း ခံခဲ့ရေသာ ကမာရြတ္ၿမိဳ႕နယ္မွ
ယာဥ္ပုိင္ရွင္ တစ္ဦးက “အစ္ကုိတို႔က စည္းကမ္း မလုိက္နာခ်င္လုိ႔ မဟုတ္ပါဘူး။
စည္းကမ္းလုိက္နာလုိ ႔မရတာပါ။ ကားကို ကိုယ့္တုိက္ေအာက္မွာ မွမရပ္ရင္
ရပ္စရာမရိွေတာ့ဘူး။ ဖမ္းတဲ့သူေတြကလည္း တာ၀န္အရဖမ္းရတယ္ ဆုိတာ နားလည္ပါတယ္။
ဒီေတာ့ ရပ္စရာမရိွလုိ႔ရပ္မိတဲ့သူကအျပစ္လား၊တာ၀န္အရဖမ္းတဲ့သူကအျပစ္လား၊မေျပာတတ္ေတာ့ဘူး”ဟု သူ၏ ခံစားခ်က္ ကိုေျပာသည္။ ယာဥ္မရပ္ရဇုန္မ်ား သတ္မွတ္ ဖမ္းဆီးျခင္းကို ရန္ကုန္ၿမဳိ႕ေန
ေမာ္ေတာ္ယာဥ္ သုံးစြဲသူမ်ား က ေ၀ဖန္မႈမ်ားရွိသည္။ သုိ႔ေသာ္လည္း ယင္းစနစ္သည္
လြန္ခဲ့ေသာ ႏွစ္ေပါင္းသုံးဆယ္ခန္႔က
ရွိရင္းစြဲၿမဳိ႕ေတာ္စည္ပင္သာယာေရး ဥပေဒတြင္ ပါ၀င္သည္ဟုဆုိသည္။
“စည္ပင္သာယာ နယ္နမိတ္ထဲမွာ ယာဥ္မရပ္ရဘူးဆိုတာ ခုမွထၿပီး
သတ္မွတ္လိုက္တာ မဟုတ္ပါဘူး။ အရင္ ကတည္းကရိွၿပီးသား ဥပေဒျဖစ္တဲ့အတြက္
က်န္ရိွေနတဲ့ လမ္းေတြကုိ အခ်ိန္အတုိင္းအတာ တစ္ခုအတြင္းမွာ
တစ္ဆင့္ခ်င္း ပိတ္ပင္သြားမွာပါ”ဟု ၿမိဳ႕ေတာ္စည္ပင္လမ္း၊ တံတားဌာနမွ
အင္ဂ်င္နီယာတစ္ဦးကဆုိသည္။
ေျဖေလွ်ာ့ေပးသည့္ အေနျဖင့္ ယခင္က
အေရးယူေဆာင္ရြက္ျခင္း မျပဳလုပ္ခဲ့ေသာ္လည္း လက္ရွိအခ်ိန္တြင္
ၿမဳိ႕ေတာ္ လုိအပ္ခ်က္အရ ဥပေဒအား ျပန္လည္အသက္သြင္း ရျခင္းျဖစ္ေၾကာင္း
ၿမဳိ႕ေတာ္စည္ပင္မွ အရာရွိ တစ္ဦးကေျပာသည္။ စည္ပင္မွ ျပန္လည္အသက္သြင္းခဲ့ေသာ
ယာဥ္မရပ္ရ စနစ္ကုိ ရွစ္လခန္႔အလုိတြင္ ယာဥ္ပုိင္ရွင္မ်ားအား
အသိေပးခဲ့ေသာ္လည္း ယာဥ္ပိုင္ရွင္မ်ားမွာ ၿမဳိ႕တြင္းကားရပ္နား ရာ
ေျမေနရာ မလုံေလာက္ျခင္း၊ အသိေပးခ်က္မ်ားကို ေသခ်ာစြာ နားမလည္ျခင္း တုိ႔ေၾကာင့္
အဖမ္းခံရသူမ်ား သည္။
ႏွစ္လ အတြင္း ယာဥ္အစီးေရ ၁၂၀၀ ေက်ာ္ ဖမ္းဆီးခံခဲ့ရသည္။ စည္းကမ္းမဲ့ ရပ္နား ယာဥ္ မ်ားကို ဖမ္းဆီး သည့္အခ်ိန္၌သာ
ယာဥ္ေၾကာရွင္းသြားၿပီးဖမ္းဆီး ေရးအဖြဲ႕မရွိပါက စည္းကမ္းမဲ့ ယာဥ္မ်ားသည္
ရပ္ၿမဲ အတုိင္းရပ္ သည္ဟု အင္းစိန္မွ ဆူေလးသုိ႔ ေျပးဆြဲေသာ ယာဥ္တစ္လုိင္းမွ
ယာဥ္ေမာင္းတစ္ဦးကေျပာသည္။
သုိ႔ေသာ္ အဆုိပါ စနစ္မွာ ယာဥ္ေၾကာပိတ္ဆုိ႔မႈကို
အမွန္တကယ္ေလ်ာ့က်ေစမည္ေလာ ဟူသည့္အခ်က္ကုိ သက္ဆုိင္ရာ ဖြဲ႕အစည္းမ်ား
ေခါင္းခ်င္း႐ုိက္ကာ အေျဖရွာေနၾကခ်ိန္တြင္ အမွန္တကယ္ ဖမ္းဆီးမႈျပဳ လုပ္ေန ရေသာ
ေအာက္ေျခ၀န္ထမ္းမ်ား၊ စည္ပင္၊ ယာဥ္ထိန္းရဲတုိ႔မွာ အခက္အခဲေပါင္းစုံႏွင့္
ရင္ဆုိင္ေနၾကရသည္။
“အက်ဳိးအျမတ္ အတြက္ လုပ္ေနရတာ မဟုတ္ပါဘူး။ တာ၀န္အရ
လူမုန္းခံၿပီးလုပ္ေနရတာပါ။ တစ္ခါတေလ လူေတြ၀ုိင္းအုံ လာၿပီး ေျပာဆုိတာေတြ၊
ကုိယ္ထိလက္ေရာက္ မဟုတ္ေပမယ့္ စကားလုံးေတြနဲ႔ ေစာ္ကား တာေတြကိုလည္း
သည္းခံရတယ္”ဟု ယာဥ္ထိန္းတပ္သားတစ္ဦးက သူ၏အေတြ႕အႀကဳံကိုေျပာသည္။
ဖမ္းဆီး ခံရသူမ်ားအနက္ အခ်ဳိ႕သည္ အစုိးရ အာဏာပုိင္အဖြဲ႕အစည္း၏နာမည္ကုိ သုံးၿပီး အေရးမယူရန္ ဖိအားေပးမႈမ်ားလည္း ရွိေနသည္။ ဖမ္းဆီး အေရးယူခဲ့မႈမ်ားတြင္ အရာရွိအခ်ဳိ႕၏ ေမာ္ေတာ္ယာဥ္မ်ား
ပါ၀င္ေနျခင္းတုိ႔ ကလည္း စည္းကမ္းမဲ့ ရပ္နားထားေသာ ယာဥ္ဟူသမွ်
ဖမ္းဆီးခြင့္ရွိသည့္ စည္းမ်ဥ္း စည္းကမ္း မ်ားကို အလုိအေလ်ာက္
မသိက်ဳိးကၽြံျပဳထား လုိက္ရသည့္ အေျခအေနမ်ားစြာရွိေၾကာင္း ဖမ္းဆီးရာတြင္
ပါ၀င္ေဆာင္ရြက္ေနရသူအခ်ဳိ႕ကေျပာသည္။
“အခ်ဳိ႕ကေျပာပါ လိမ့္မယ္။ ကားေရြးဖမ္းတယ္တို႔၊ ဖမ္းၿပီးသား ကားကုိ
လူေရာက္ လာေတာ့ ျပန္ လႊတ္ေပး တယ္ တုိ႔ဆုိတာ။ ေရြးဖမ္းတယ္ဆုိတာက
အားလုံးကိုမဖမ္းႏုိင္တဲ့အတြက္ စံျပအေနနဲ႔ဖမ္းတာပါ။ လူႀကီးကား မုိ႔လုိ႔
မဖမ္းတာလည္း မဟုတ္ပါဘူး။ ဘယ္ကားမဆုိ စည္းကမ္းမဲ့ရပ္ရင္ ဖမ္းပါတယ္”ဟု
ဖမ္းဆီးထိန္း သိမ္းေရး အဖြဲ႕(၁)တြင္ ပါ၀င္သူတစ္ဦးကေျပာသည္။
ဖမ္းဆီး ခံရေသာ ကားပုိင္ရွင္မ်ား အေနႏွင့္လည္း မသက္သာလွေပ။ မိမိယာဥ္အား
ကရိန္းျဖင့္ဆြဲယူ ဖမ္းဆီး ခံရ ပါ က ကရိန္းဆြဲခ က်ပ္ငါးေသာင္းအျပင္ ဒဏ္ေငြ
အနည္းဆုံးက်ပ္တစ္သိန္းမွ ငါးသိန္း အထိ ေပးေဆာင္ ရ သည္။
ထုိ႔အျပင္ ယာဥ္ကုိ ခ်က္ခ်င္း ဒဏ္ေငြေဆာင္ကာ မေရြးႏိုင္ပါက တစ္ေန႔လွ်င္ က်ပ္သုံးေထာင္ႏႈန္းျဖင့္ ေန႔စဥ္ ဒဏ္ေငြေပးေဆာင္ရမည္ျဖစ္သည္။
ထုိ႔အျပင္ စည္းကမ္းမဲ့ ရပ္နားေသာ ယာဥ္မ်ား ဖမ္းဆီးအေရးယူရာတြင္
ေနာက္ဆက္တြဲ အေနျဖင့္ လုိင္စင္ မဲ့ေမာ္ေတာ္ကားမ်ားပါ ဖမ္းဆီးရမိသည္မ်ား လည္း
ရွိသည္။
“ငါးစီးမွာ တစ္စီးေလာက္က လိုင္စင္မဲ့ျဖစ္ေနတယ္။
လုိင္စင္မဲ့ ယာဥ္ျဖစ္တဲ့အတြက္ ဖမ္းခံရတဲ့ ယာဥ္ပုိင္ ရွင္ေတြ ကလည္း
လာမေရြးၾကေတာ့ဘူး။ အဆုံးခံလုိက္ၾကတယ္”ဟု ဖမ္းဆီးေရးအဖြဲ႕၀င္ပါ၀င္သည့္
ယာဥ္ထိန္း ရဲတပ္သားတစ္ဦးကေျပာသည္။
လက္ရွိ ဇန္န၀ါရီလဆန္းပုိင္းအထိ ကရိန္းျဖင့္တင္ေဆာင္ကာ
ဖမ္းဆီးအေရးယူခဲ့ရေသာ ယာဥ္အစီးေရ ၁၂၀၀ ေက်ာ္အနက္ အေရအတြက္ သုံးရာေက်ာ္မွာ
လုိင္စင္မဲ့ေမာ္ေတာ္ကားမ်ား ပါ၀င္ေနသည္။ ထုိကဲ့သုိ႔
အေရးယူေဆာင္ရြက္မႈမ်ား သည္ ႏုိင္ငံတကာတြ င္လည္း က်င့္သုံးေသာ
ယာဥ္ေၾကာက်ပ္တည္းမႈ ကို ေျဖ ရွင္းေသာနည္းလမ္း တစ္ခုျဖစ္ၿပီး ရန္ကုန္ၿမဳိ႕၌လည္း
ယင္းစနစ္က်င့္ သုံးျခင္းသည္ လုပ္ေဆာင္သင့္ေသာ နည္းလမ္းျဖစ္ေၾကာင္း
ၿမဳိ႕ုျပေရးရာကၽြမ္းက်င္သူ ဦးေအာင္ျမင့္ကေျပာသည္။
ကားမရပ္ရ ဇုန္မ်ားတြင္ ကားရပ္ေသာေၾကာင့္ အေရးယူမႈ စနစ္ကုိ
က်င့္သုံးလာေသာ အခါ ကားရပ္ရန္ေနရာ မရွိေသာ တုိက္ခန္းေန ကားပုိင္ရွင္မ်ား အတြက္
မည္သည့္ေနရာတြင္ ကားရပ္ရမည္လဲဟူေသာေမးခြန္း သည္ ေပၚလာသည္။
“တကၠစီကို တုိက္ေအာက္ မွာ ညသိပ္ထားတာ ကရိန္းနဲ႔ ဆဲြခံလုိက္ရတယ္။
ကားျပန္ ထုတ္တာနဲ႔ ဘာနဲ႔ တစ္သိန္းနီးပါးေလာက္ ကုန္သြားတယ္။ မရိွလို႔
တကၠစီေမာင္းစားတာပါ။ အဲခ်ိန္ကစၿပီး ကားကုိ ဘယ္ခ်ိန္ လာဖမ္းမလဲ
အၿမဲၾကည့္ေနရတယ္”ဟု တကၠစီယာဥ္ေမာင္း ကုိေအး၀င္းကေျပာသည္။
ထုိ႔အျပင္
စည္းကမ္းမဲ့ ကားမ်ားကို ဖမ္းဆီးအေရးယူျခင္း သာမက ကားလမ္းနံေဘးရွိ
ပလက္ေဖာင္းေစ်း သည္မ်ား ကိုလည္း စနစ္တက်ရွင္းလင္းရန္လုိသည္။ ထို႔ေၾကာင့္
ကားမ်ားအတြက္ ရပ္နားရာေနရာမ်ား ဖန္တီးေပးရန္ လုိအပ္လာေသာအခ်က္ကုိလည္း
ၿမဳိ႕ျပေရးရာကၽြမ္းက်င္ ပညာရွင္မ်ားက ေထာက္ျပေျပာ သည္။
အစုိးရက ကားရပ္နား၀င္းမ်ား တည္ေဆာက္ေပးရန္ႏွင့္
ပုဂၢလိကလုပ္ငန္းရွင္မ်ားက မိမိတုိ႔ပုိင္ေျမေနရာမ်ား တြင္
အထပ္ျမင့္ ကားရပ္နားရာေနရာမ်ား တည္ေဆာက္ရန္ လုိအပ္ေၾကာင္းပညာရွင္ဦးေအာင္ျမင့္ ကေျပာ သည္။ ရန္ကုန္ၿမဳိ႕ေတာ္၀န္ဦးလွျမင့္က ဒီဇင္ဘာ ၉ ရက္က ျပဳလုပ္ေသာ
တုိင္းေဒသႀကီး လႊတ္ေတာ္ အစည္း အေ၀းတြင္ မဂၤလာေတာင္ၫြန္႔ၿမဳိ႕နယ္၊
ကမာရြတ္ၿမဳိ႕နယ္၊ ေျမာက္ဥကၠလာၿမဳိ႕နယ္တုိ႔တြင္
အထပ္ျမင့္ ကား ရပ္ နားရန္ေနရာမ်ား တည္ေဆာက္ရန္ ေျမေနရာမ်ား
ေရြးခ်ယ္ထားသည္ဟုဆုိသည္။
ယာဥ္ေၾကာ က်ပ္တည္းမႈကို ေျဖရွင္းရန္အတြက္ ခုံးေက်ာ္ တံတားမ်ားေဆာက္ေန႐ုံ၊
လမ္းမ်ားကိုခ်ဲ႕ထြင္႐ုံ၊ စည္းကမ္းမဲ့ ရပ္နားယာဥ္မ်ားကို
ဖမ္းဆီးေန႐ုံႏွင့္ မၿပီးဘဲ တိက်ေသခ်ာေသာ အမ်ားျပည္သူ သယ္ယူ ပုိ႔ေဆာင္ေရးစနစ္၊
ေျမယာႏွင့္အသုံးခ်ေရး စနစ္ကုိ ပီျပင္ေအာင္ေဆာင္ရြက္ရန္ လုိအပ္ေၾကာင္း
ၿမဳိ႕ျပ စီမံကိန္း ဆုိင္ရာကၽြမ္းက်င္သူ ဦး၀င္းျမင့္ကေထာက္ျပေျပာသည္။
“ဒါဟာ ေရာဂါကုိေဆးၿမီးတုိနဲ႔ ကုတဲ့သေဘာပဲ”ဟု ဦး၀င္းျမင့္ကဆုိသည္။ ယာဥ္မရပ္ရလမ္းမ်ားတြင္ စည္း ကမ္း မဲ့ ရပ္နားယာဥ္မ်ားကို ဖမ္းဆီးျခင္းသည္
ေကာင္းမြန္ေသာ စနစ္ျဖစ္ေသာ္လည္း ထိေရာက္ေသခ်ာ စြာ လုပ္ေဆာင္သင့္ေၾကာင္း
၎ကေျပာသည္။
“သူတုိ႔က ဖမ္းခ်င္တဲ့ အခ်ိန္ၾကေတာ့ ဖမ္းတယ္။ မဖမ္းခ်င္ရင္ မဖမ္းဘူး။
ဘယ္လုိေတြ ဖမ္းေနမွန္းကို မသိ ဘူး။ တစ္ေနရာတည္းမွာ အခ်ိန္ျပည့္ေစာင့္ၿပီး
ဖမ္းေနရမယ္”ဟု မရမ္းကုန္းၿမဳိ႕နယ္ေန အငွားယာဥ္ေမာင္း သမားတစ္ဦးက
ဖမ္းဆီးအေရး ယူသည့္ အစီအစဥ္အေပၚ ေ၀ဖန္သည္။
အမွန္တကယ္ ဖမ္းမည္ဆုိပါက
ယခင္ဟံသာ၀တီ ကားပြဲစားတန္း(ကၽြန္းေတာလမ္း) တစ္ေလွ်ာက္တြင္
ရပ္ထားေသာ ကားမ်ားကုိ အခ်ိန္ျပည့္ေစာင့္ၾကည့္ ဖမ္းဆီးအေရးယူ သင့္ေၾကာင္း
၎ကေထာက္ျပသည္။
အဆုိပါစနစ္ေအာင္ျမင္ရန္ အတြက္ ဦးေအာင္ျမင့္က ေအာက္ပါအတုိင္းအၾကံျပဳသည္။
“ဒီလုိဖမ္းဆီးအေရးယူမႈကိုေတာ့ တစ္ေျပးညီ လုပ္ေဆာင္ဖုိ႔ေတာ့ လုိအပ္တယ္”
Credit: 7Day News
From...Myanmar Latest News
No comments:
Post a Comment